UN Womens kampanjer

Orange Day MC Charityride 2025

Den 24 maj 2025 äger Orange Day MC kortegen rum för åttonde året i rad! Orange Day är FN:s och UN Womens globala kampanj för ett samhälle fritt från våld mot kvinnor. 2018 genomfördes den första Orange Day MC kortegen till förmån för UN Women Sverige.

Läs mer

Orange Day / Orange Month

Orange Day den 25 november är Internationella dagen för att stoppa våld mot kvinnor och flickor, en dag då FN uppmanar hela världen att uppmärksamma och manifestera mot våld mot kvinnor och flickor. Som en ljus och optimistisk färg representerar orange en värld fri från våld mot kvinnor och flickor.

Hela november arbetar vi på UN Women och många andra aktörer med att manifestera mot alla former av våld mot kvinnor och flickor. Över hela världen lyser kända byggnader och monument i orange, människor klär sig i orangea plagg och engagerar sig på olika sätt för att våldet.

Läs mer

Generation Equality

UN Womens globala initiativ Generation Equality lyfter fram den unga generationen och att unga kvinnor och flickor ska få samma chanser i livet och visa sin fulla potential. Detta görs genom olika satsningar och program runt om i världen och i Sverige. Generation Equality fokuserar på en ny generation av unga jämställdhetsaktörer.

 

Läs mer

HeForShe

UN Womens globala kampanj HeForShe har som syfte att engagera alla människor i jämställdhetsfrågan. Jämställdhet gynnar alla – socialt, politiskt och ekonomiskt. Vi har alla ett gemensamt ansvar i arbetet för att stoppa alla former av våld och diskriminering mot kvinnor och flickor och att alla frigörs från förutbestämda sociala roller och könsstereotyper

Läs mer

Signs Of The Times

UN Women Sveriges kampanj Signs Of The Times har som syfte att belysa den pågående backlash vi ser i det globala jämställdhetsarbetet. Kvinnor har kämpat för grundläggande rättigheter och jämlikhet i alla tider, men även om framsteg har gjorts är många av budskapen på protestskyltar från förr fortfarande lika relevanta idag.

Läs mer

Dödsorsak: Kvinna

Kampanjen sätter fokus på en fortsatt ökning av femicid – mord på kvinnor för att de är just kvinnor. En kvinna blir mördad var 10:e minut. De allra flesta fall av femicid sker i hemmet och morden begås av en partner eller familjemedlem. Femicid är djupt rotat i strukturella maktobalanser där män värderas högre än kvinnor, och en bagatellartad trigger i en sådan maktstruktur kan utlösa ett mord. Vad som helst bli en trigger – att komma hem sent, glömma köpa mjölk eller att ha läppstift.

Läs mer

Stoppa mäns våld mot kvinnor

Alla män slår inte. Men i alla grupper där det finns män, finns det våld mot kvinnor. Oavsett vilket land de bor i, vilken klass de tillhör eller vad de har för yrken eller intressen. Kampanjen sätter fokus på att en av tre kvinnor i världen utsätts för våld under sin livstid. Inget land är idag nära att utrota mäns våld mot kvinnor. Trots problemets stora omfattning är de ekonomiska investeringarna för att förebygga våldet begränsade. Att satsa på att stoppa våld mot kvinnor och flickor är avgörande för att uppnå jämställdhet och hållbar utveckling.

Läs mer