« Tillbaka till nyheter

Internationella flickdagen

Publiceringsdatum: 10 okt 2019

Om du lär en flicka att koda, kommer hon att förändra världen.

Idag är det är det FNs internationella flickdag. Världen över arbetar UN Women varje dag med att stärka flickors rättigheter och möjligheter. UN Women arbetar i flyktinglägret Kakuma i nordvästra Kenya med att stärka flickor genom utbildning i kodning och programmering.

Varje dag är en varm dag i flyktinglägret i Kakuma, som ligger i den torra öknen i nordvästra Kenya. Under den klarblåa himlen samlas tre flickor i skoluniformer. Lägret är hem för mer än 186 000 personer, som främst kommer från området runt Afrikas horn.

Deras drivkrafter kommer leda dem i olika riktningar i framtiden, en vill bli journalist, en annan mjukvaruingenjör och den tredje poet. Men just nu delar de ett gemensamt intresse som de är upprymda över – kodning.

Umohoza Hurlarain, Nyamam Gai Gatluak and Mumina Khalifa är 17 år och lär sig att programmera datorer vid grundskolan Angelina Jolie i Kakuma. Skolan är den enda internatskolan för flickor i lägret och där är det högt tryck. Förra året sökte 500 flickor om 60 platser.

Majoriteterna av flickorna på flyktinglägret har levt större delen av sina liv i konflikter. Att kunna studera på en internatskola är deras första möjlighet att kunna fokusera helt på utbildning.

”För första gången, i den här skolan, började jag använda internet. Jag lärde mig maskinvara och programvara” säger Nyamam. Hon förklarar att de många utmaningarna som flickor får ta sig an i lägret är djupt rotade könsstereotyper.

”De få flickor som går i skolan måste direkt lägga ifrån sig skolböckerna och göra hushållssysslor och laga mat så fort de kommer hem,  för pojkar gör inte den sortens arbete. Därför får flickor inte tid till att studera. Att gå på en internatskola är ett privilegium.”

Detta är ett privilegium som Nyamam är fast besluten om att använda på ett bra sätt.

Nyamama och hennes klasskamrater har lärt sig att designa hemsidor, skapa dataspel, och certifierat sig att använda HTML och Scratch, ett gratis visuellt programmeringsspråk online. Varje onsdag går de i en dataklass om kommunaktions- och informationsteknik.

Med teknologi och digitala verktyg i sina händer, är flickornas ambitioner obegränsade. Tillsammans har Umohoza, Nyamam och Mumina kodat ett datorspel, och de har även planer på att skapa en app.

”Vi vill arbeta tillsammans när vi blir stora och göra studier enklare för flickor”

säger Nyamam, som har en idé om att skapa en app som lär ut kodning till flickor på landsbygden.

“Jag har en dröm om att skapa en social media plattform för olika skolar runtom i världen, som Facebook, där studenter kan dela olika idéer och erfarenheter” flikar Umohoza in. Hon förklarar att inlärningsstandarden kan variera mycket från skola till skola, så studenter kan anpassa sig från ett verktyg som tillåter dem att dela kunskap med varandra.

Umohoza vet att i förstahand är det viktigast för flickor att ha tillgång till standardiserad utbildning av hög kvalitet. I Kakuma finns det inga skolor som lär ut franska. Många av de flyktar som kommer Kongo, Burundi eller andra fransktalande länder blir detta ett hinder.

”När de kommer till Kakuma kan de inte prata engelska, då blir de placerade inom en lägre utbildningsnivå. Då skäms de och då lämnar de skolan.”

Umohoza är ivrig att använda hennes IT-kunskaper för att lösa problem i hennes samhälle.

”Om vi kan använda teknologi till att lära ut engelska, trots att många flickor inte går i skolan, skulle detta kunna hjälpa dem,” säger hon.

Mumina nickar instämmande. ”Jag brukade gå till skolan i Somalia, men hur de lärde ut kunskapen var helt annorlunda, så jag var tvungen att börja om från början igen i Kakuma.

”På grund av de bakåtsteg hon fick av sin tidigare utbildning, brinner nu Mumina för flickors rättigheter till utbildning och lika möjligheter. ”Det finns bara en internatskola i Kakuma, och det är inte tillräckligt” säger hon.

I Kakuma och runtom i världen, upplever unga kvinnor ojämlik tillgång till skolan och utveckling, speciellt inom kommunikations- och informationsteknik. Den här trion av datavetenskapsstudenter har blivit förespråkare för dem själva och deras kamrater, som motarbetar stereotypa könsroller som kan knuffa undan flickor från de kunskaper och färdigheter de värdesätter så högt.

”Det är inte så många flickor och kvinnor inom det här fältet. Det domineras av män, men jag skulle vilja att flickor vet att de kan göra fantastiska saker” säger Nyamam.

Umohoza lägger till “om du har en talang eller en dröm, tala om det för folk. Visa det för folket. Visa att vi är kapabla, och att vi kan förändra världen.”

Som en del av det regionala programmet ”Kvinnors ledarskap – stärkande, tillgång och skydd i krishantering”, finansierat av Japans regering, har UN Women stöttat projektet i Kakuma lägret och nått 2 850 personer under ett år. Programmet har utrustat kvinnor i lägret med uppehälle och ledarskapsförmågor, samt förespråkande om att förhindra våld mor kvinnor, förbättra flickors tillgång till teknik och involvera fler kvinnor i humanitära insatser.

Stöd UN Womens arbete för alla flickors och kvinnors rättigheter.
Swisha en gåva till 900 29 32

Photo: UN Women/Ryan Brown