« Tillbaka till nyheter

CONCORD:s årsmöte 2024

Publiceringsdatum: 25 apr 2024

Den 24 april var det årsmöte CONCORD Sverige. UN Women Sverige är med i denna plattform som samlar över 80 civilsamhällesorganisationer. Syftet med plattformen är att mötas, samlas och utbyta erfarenheter. CONCORD Sverige arbetar med påverkan för att Sveriges och EU:s utvecklingspolitik ska bidra till en hållbar och fredlig värld utan fattigdom och orättvisor. Läs mer om CONCORD på deras hemsida: https://concord.se/. UN Women Sverige sitter med i CONCORD:s arbetsgrupp för global jämställdhet.

På årsmötet diskuterades året som gått och verksamhetsberättelsen för 2023. Ta del av CONCORD:s verksamhetsberättelse här: https://concord.se/rapporter/verksamhetsberattelse-2023

Tillsammans i CONCORD Sverige har vi bland annat arbetat med påverkan under det svenska EU-ordförandeskapet. Jämställdhet och arbete mot våld mot kvinnor och flickor är en central fråga för EU. Under det svenska ordförandeskapet kunde EU glädjande nog ansluta sig Istanbulkonventionen, den mest progressiva konventionen mot våld mot kvinnor och flickor. https://www.unwomen.se/idag-antog-eu-istanbulkonventionen/

CONCORD Sverige har under året även tagit fram en rapport om en hur en feministisk utrikespolitik i EU kan se ut: ”The Game Changer – How a feminist foreign policy can transform societies”. Rapporten betonar bland annat att jämställdhet måste genomsyra alla utrikespolitiska områden och att dialog måste ske med kvinnorätts- och civilsamhällesorganisationer. Läs mer: https://www.unwomen.se/diskussioner-med-eu-parlamentariker-feminist-foreign-policy-is-a-game-changer/

Läs mer om året som gått med CONCORD Sverige: https://concord.se/sa-gjorde-vi-skillnad-for-varlden-under-2023