Vi är så otroligt glada och stolta över att UN Women Sverige vunnit guld i Guldägget i kategorin utomhus tillsammans med NORD DDB.
Kampanjen ”Reklamares våld mot kvinnor” lanserades på Orange Day, den 25 november, den dag varje år som uppmärksammar våldet mot kvinnor och flickor.
En utmaning med att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor är att problemet ofta avfärdas med att det inte gäller alla män. Dessutom är många så vana vid att höra om problemet att man tyvärr knappt längre reagerar på nyheter om det. För att förnya budskapet och lyfta situationen att en av tre kvinnor i världen någon gång drabbas, valde vi att belysa hur mäns våld mot kvinnor faktiskt förekommer i alla grupper där det finns män. Det kan handla om vänsterhäntas, laktosintolerantas, hundägares, cyklisters, akademikers och hobbyfotografers, för att nämna några exempel
Juryns motivering:
”Reklamares våld mot kvinnor” belönas med Guldägg för att den på ett föredömligt smart sätt utnyttjat utomhusenheternas placering för att tydligt nyansera uttrycket ”Alla män”. Alla betyder verkligen alla, överallt. Ett budskap ingen kan värja sig mot, oavsett om man är laktosintolerant, hundägare, cyklist, bilist, vänsterhänt, högerhänt, höjdrädd eller reklamare.
Stort tack NORD DDB för fantastiskt engagemang och partnerskap. Tack till alla som arbetat med kampanjen och möjliggjort dess spridning, ni är alla fantastiska. Tillsammans gör vi skillnad i kampen mot mäns våld mot kvinnor.
Läs mer här
Se kampanjsida här