« Tillbaka till nyheter

Pressmeddelande: Endast var fjärde person i nyheterna är kvinna

Publiceringsdatum: 19 dec 2025

Av de personer som syns, hörs eller rapporteras om i internationell nyhetsmedia är bara en fjärdedel kvinnor, enligt en ny rapport. Även om Sverige placerar sig över det globala genomsnittet är kvinnor fortfarande bara representerade till 37 procent i svensk media och särskilt tydligt är det vad gäller experter och talespersoner där män dominerar dessa roller.

Enligt den senaste rapporten från Global Media Monitoring Project (GMMP) har den globala jämställdhetsutvecklingen i nyhetsmedier avstannat de senaste åren. Trots flera internationella åtaganden och decennier av diskussioner är framstegen begränsade. Kvinnor fortsätter att vara kraftigt underrepresenterade i nyhetsrapportering världen över, med ett globalt snitt på 26 procent.

Sverige placerar sig visserligen över det globala genomsnittet, men kvinnor är fortfarande underrepresenterade. Enligt GMMP-rapporten är bara 37 procent av de personer som syns och hörs i svensk nyhetsrapportering kvinnor. Och även i Sverige har utvecklingen stannat av. Trots att flera svenska redaktioner har infört rutiner och mätverktyg för att uppnå jämställdhet, pekar helhetsbilden på ett stillastående snarare än fortsatt framsteg.

Särskilt tydlig är obalansen när det gäller vilka som får uttala sig som experter och talespersoner. I svenska nyheter dominerar män dessa roller. Vad gäller intervjuade politiker utgör kvinnor knappt en tredjedel, trots att kvinnor utgör 43 procent av de förtroendevalda i kommuner och regioner samt 46 procent av riksdagens ledamöter. Det visar att kvinnors faktiska makt och representation i samhället inte speglas i nyhetsrapporteringen.

Rapporten understryker att den långsamma och i många fall avstannade jämställdhetsutvecklingen över världen inte är ett resultat av brist på kunskap, utan av brist på strukturell förändring. För att bryta mönstret krävs ett tydligare ansvarstagande från nyhetsorganisationerna själva och att makthavare ser jämställdhet som en central fråga för demokrati, ekonomisk stabilitet och hållbarhet.

GMMP är det största och längst pågående globala forsknings- och påverkansinitiativet om jämställdhet i nyhetsmedier och genomförs vart femte år sedan 1995. Rapporten bygger på data från över 160 länder.