« Tillbaka till nyheter

Pressmeddelande: ANNA-priset 2020

Publiceringsdatum: 25 feb 2020

Lovisa Sirén vinner feministiskt filmpris

Regissören Lovisa Sirén får årets ANNA-pris under invigningen av Stockholms feministiska filmfestival. Priset delas ut av Svenska Filminstitutets VD Anna Serner och ges sedan 2014 årligen till en person som med film gestaltar kvinnors rättigheter.

Lovisa Sirén är filmregissör, manusförfattare och klippare och har fått ett flertal utmärkelser för sina kortfilmer. Bland annat vann hon Startsladden för bästa kortfilm vid Göteborgs filmfestival 2014. Feminism, jämställdhet och stereotypa könsroller är återkommande teman i Siréns filmer. Ett återkommande tema är genus och ifrågasättandet av sociala roller och strukturer. Sirén får ANNA-priset för sin första långfilm Sagres, en roadmovie som speglar tre generationer kvinnor.

– Jag är oerhört glad och hedrad över att få Anna-priset. Att det är ett feministiskt pris känns extra värt eftersom jag och mitt team jobbar feministiskt. Filmen är en berättelse om bristfälliga kvinnor, och det gläder mig att juryn tror på filmen. Det här ger mig en extra push till att genomföra den här filmen på bästa möjliga sätt, säger Lovisa Sirén.

ANNA-priset är uppkallat efter Sveriges första kvinnliga filmskapare Anna Hofman-Uddgren och tilldelas årligen en person som på ett kreativt och konstnärligt sätt synliggör kvinnors rättigheter i enlighet med FN:s Kvinnokonvention. Initiativtagare till priset är Women in Film and Television, WIFT Sverige och UN Women Sverige.

– Eftersom film kan bidra till att uppmärksamma kvinnors mänskliga rättigheter är UN Women Sverige en av initiativtagarna till ANNA-priset. Det är ett led i vårt arbete att utbilda och informera om Kvinnokonventionen och att påverka samhällsutvecklingen i mer jämställd riktning, säger Monica Green, ordförande UN Women Sverige.

ANNA-prisets jury består av Helene Granqvist, WIFT international (ordförande), Ylva Gustafsson, WIFT Sverige, Gerda Larsson, Stiftelsen Chelha, Jessica MacDowall, producent på Jarowskij, samt Charlotta Huldt och Aase Smedler, UN Women Sverige.

– ANNA-priset demonstrerar film analyserar och kommunicerar samhällets problem och är ett verktyg i strävan efter ett demokratiskt samhälle där män och kvinnor har samma rättigheter och tar samma ansvar, säger Helene Granqvist.

Priset delas ut av WIFT Sverige och UN Women Sverige med stöd av Svenska Filminstitutet, Filmregion Stockholm/Mälardalen, Filmpool Nord, Film i Skåne, FF-Profilreklam.

Presskontakt:

UN Women Sverige