Nyheter

Kärlek börjar aldrig med bråk

Våld mot kvinnor är enligt världshälsoorganisationen ett globalt folkhälsoproblem. För att stoppa våldet krävs många olika insatser. Det finns inga enkla lösningar – men en bra start är att fundera kring hur vuxna pratar med barn. Därför har UN Women nationell kommitté Sverige lanserat kampanjen #hurpratardu.

Under 2015 anmäldes 28 967 fall av våld i nära relationer mot kvinnor i Sverige. Och varje år misshandlas 13 kvinnor till döds av män som de har, eller har haft, en nära relation med. Mörkertalet är dock stort, enligt BRÅ anmäls bara vart femte fall.

Studier visar att vuxna ofta behandlar pojkar och flickor väldigt olika – och därmed också ger dem olika förutsättningar. #Hurpratardu-kampanjen handlar om att skapa en medvetenhet kring vilka värderingar vi uppmuntrar och hur språket kan vara en nyckel till förändring. Uttryck som ”kärlek börjar alltid med bråk” kan verka harmlöst, men det vi i själva verket gör är att bagatellisera en våldshandling.

Kampanjen består av tre kortfilmer där tre kända skådespelare medverkar, en av dem är Malin Arvidsson, goodwill-ambassadör för UN Women nationell kommitté Sverige.

Jag har konkreta egenupplevda erfarenheter av exakt den här problematiken. Som tur var gick jag ut genom dörren och återvände aldrig efter första slaget. Jag var bara 15 år. Idag är jag mor till en 11-årig dotter och kan redan nu se unkna tendenser och jargonger i hennes umgänge. Om än subtila och ”oskyldiga”. Men om vi väljer att avdramatisera istället för att nyktert ifrågasätta så flyttar vi automatiskt gränserna för vad vi lär ut till våra barn att acceptera. Som ambassadör för UN Women nationell kommitté Sverige, som kvinna, partner och mor är det en självklarhet för mig att använda min röst för att ingjuta mod, insikt och förändring i denna fråga: börjar kärlek med bråk? Svaret är självklart, nej.

Members of the public är byrån bakom kampanjen. Medverkar gör också Shima Niavarani och Jonas Malmsjö. Bakom regin står Christopher Panov och Christian Eklöw, som tidigare gjort bland annat Hundtricket och Äkta människor. Förutom de tre filmerna har det också lanserats en kampanjsida med tips på vad vuxna kan tänka på i kommunikationen med barn.

Gå in på www.hurpratardu.se och läs mer om vad du kan tänka på när du pratar med barn.