På internationella flickdagen den 11 oktober beslutade modekedjan Gina Tricot att skänka sitt överskott från försäljning av påsar till UN Women nationell kommitté Sveriges arbete för flickor och kvinnors rättigheter.
Från och med den 1 juni 2017 är Gina Tricot en del av hållbarhetsinitiativet One Bag Habit, där alla medlemmar tar betalt för sina påsar i butik. På Internationella flickdagen den 11 oktober skänker modekedjan överskottet från försäljningen till UN Women nationell kommitté Sverige och deras arbete för kvinnors rättigheter.
Kampanjen är ett gemensamt hållbarhetsinitiativ där tanken är att uppmuntra kunden till att tänka mer hållbart och genom att ta betalt minska konsumtionen av påsar. Försäljningen går till välgörenhetsorganisationer med fokus på hållbar utveckling inom miljö eller sociala frågor. På Internationella flickdagen den 11 oktober valde Gina Tricot att skänka överskottet från försäljningen på 680 000 kronor till UN Women nationell kommitté Sverige och arbetet för en jämställd värld fri från våld samt diskriminering av flickor och kvinnor.
– Flickor och kvinnor är en viktig pusselbit i det globala hållbarhetsarbetet och UN Womens arbete för en mer jämställd värld går helt i linje med vår värdegrund. Empowering women – att hylla, stötta och satsa på en inkluderande framtid för tjejer i alla åldrar är för oss en självklarhet. Det var ingen tvekan om att vi skulle gå med i hållbarhetsinitiativet One Bag Habit och vi ser fram emot ett fortsatt samarbete. Att samtidigt kunna använda överskottet från försäljningen och göra skillnad inom viktiga kvinnofrågor som ligger oss varmt om hjärtat känns fantastiskt glädjande, säger Johanna Jigmo-Linde, Sustainability Manager på Gina Tricot.
– Vi är oerhört tacksamma för den generösa gåvan från Gina Tricot. Nu kan vi stärka vårt arbete ytterligare för att motverka våld och diskriminering mot kvinnor och flickor runt om i världen, säger Petra Engberg, verksamhetschef för UN Women nationell kommitté i Sverige.