Nyheter

Unga utbildare i Kina ifrågasätter könsnormer och förebygger våld

Foto: Beijing Royal School

16-åriga Justin Zhao Peng kommer väl ihåg hur hans farmor brukade favorisera honom framför hans flickkusin, när de besökte henne som barn. Farmodern brukade ta honom åt sidan och berätta för honom att han som pojke skulle komma att ha ett större ansvar och bli viktigare än kusinen senare i livet. Vid högtider fick Zhao Peng även mer pengar än sin kusin i present.
Senare, när han blev äldre började hans skolkamrater att reta honom för att ha ett ”feminint” temperament och för att han gjorde ”tjej-saker” som att rita och leka tyst för sig själv. I skolan fanns det väldigt lite utrymme för att lära sig om könsnormer och att ifrågasätta det han upplevde och om varför han som kille blev favoriserad av sin farmor. Men när Zhao Peng började i Beijing Royal School och introducerades för UN Womens initiativ the Change Makers programme, fick han en förklaring.
The Change Makers programme får ungdomar att prata om frågor kring jämställdhet, könsidentitet, mångfald och att förebygga våld mot kvinnor. ”Jag förstod att hela samhället var involverat i de här strukturerna”, säger Zhao Peng och tillägger att han inte vill leva i ett samhälle som behandlar män och kvinnor olika. ”Det finns ingen anledning till det. Vi i den yngre generationen har ett ansvar att förändra det.”


Justin Zhao Peng. Foto: Beijing Royal School

Genom programmet får ungdomarna möjlighet att göra just det – förändra. Först blir de introducerade till de grundläggande principerna kring jämställdhet, och sedan får de verktyg att påverka. Målet är att sprida vidare kunskapen och främjandet av jämställdhet till andra ungdomar, något som är särskilt viktigt eftersom normer och attityder skapas redan under uppväxten. Forskning visar att 24 % av männen som begår våldtäkt i Kina är mellan 15 till 19 år första gången.
”Jag tycker att alla borde lära sig om jämställdhet. Det finns så mycket lidande till följd av ojämställdhet, exempelvis hos de som inte identifierar sig som heterosexuella eller tjejer som tror att de inte kan uppnå någonting bara för att de är tjejer”, säger Zhao Peng. ”Jag vill se en förändring som gör situationen bättre.”
Hittills har mer än 200 studenter på Beijing Royal School blivit utbildare genom programmet. De har använt sina kunskaper för att bland annat påverka skolans handlingsplaner för mobbning, och har genom sociala medier lyckats få spridning av sina kunskaper till nästan alla elever. Skolan är även engagerad i 16 days of activism varje november. Mobbningen i skolan har minskat märkbart och skolans atmosfär har blivit mer öppen och tillåtande. Zhao Peng berättar att folk kommunicerar för att lösa problem snarare än att ta till våld.
Skolans vicerektor Yao Yu menar att programmet har belyst frågor som alltid funnits där, men som inte pratats om tidigare. ”Eleverna har utvecklat känslan av att de hör hemma i samhället genom att prata om de här frågorna. De har blivit mer accepterande och kritiskt tänkande. Vi har byggt broar för att känna varandra bättre – det har blivit en kraftfull succé.” säger han.


Foto: UN Women/Nguyen Duc Hieu